Matematik før skolen

Som tidligere matematiklærer og matematikvejleder i folkeskolen, så blev jeg bare rigtig glad, da jeg så det her bud på en fagbilledbogsserie om matematik. Enkelt, indbydende og lige til at bruge både derhjemme , i børnehaven eller førskolen.

Serien “Matematik før skolen” introducerer  børn – og deres voksne – til de helt fundamentale forudsætninger for talbehandling .Serien byder på tre titler: “Antal og ting”, “Antal” og “Tal og fingre”. Målgruppen er de 2-5 årige, og formålet med bøgerne er at styrke børns evne til spontant at anvende antal, når de snakker.

Makkerparret bag serien er Pernille Pind, der står bag tekst og ide, og Mie Frey Damgaard, der har lavet illustrationer og layout.

Jeg var så heldig at få to af bøgerne med hjem fra biblioteket, nemlig “Antal” og “Tal og fingre”. Begge indledes med en kort information til den voksne om bogens formål, en opfordring til at lade barnet være medfortæller, samt hvilke fundamentale talbehandlingsforudsætninger, der er fokus på, eksempelvis talsymbolerne for tallene 1-10, tælleremsen eller hverdagsting med antal.

Herefter følger fortællingen uden tekst, men med farverige, enkle illustrationer. Illustrationer med små detaljer, dejlige farver og en masse børn og voksne med smil på læben.

Jeg er begejstret for samtalebøgerne her.Det handler ikke om, at børnene skal introduceres for skolen tidligere, men derimod om gennem dialog og gode læsestunder at give fundamentale matematisk forudsætninger, så tal og antal er en naturlig del af vores hverdagssprog og -samtaler med børn.

Fakta om bogen:
Titel: "Antal", "Antal og ting" og "Tal og fingre"
Forfatter: Pernille Pind
Forlag: Forlaget Pind og Bjerre
Udgivelsesår: 2016
Anbefalet af: Lene Graugaard-Jensen