Kål

Kål er:

  • sundt og mættende
  • billigt og langtidsholdbart
  • bæredygtigt
  • fyldt med vitaminer og fibre
  • antiinflammatorisk og med kræfthæmmende egenskaber

Der er mange gode grunde til at spise kål, og mangler du gode ideer og inspiration til, hvordan du kan tilberede kål på nye og spændende måder, så læs med i Mette Mølbaks nye bog “Kål”.

Bogen byder på 57 sunde, sprøde og lækre opskrifter med hvidkål, blomkål, savoykål, spidskål, grønkål, rødkål, broccoli og rosenkål. Hvad med hvidkålssalat med mango, sesam og grøn chili, eller vintersalat med savoykål, grape og avocado. Der er også lynstegt grønkål med granatæblekerner og tahindressing, eller ristet blomkål med kikærter, feta og rødløg. Sidstnævnte er afprøvet her hos os, og det smagte fantastisk.

Bogen indledes med forord af Søren Ejlersen fra Aarstiderne. Undervejs i bogen er der interviews med Thomas Rode, Louisa Lorang, Claus Meyer, Signe Wenneberg, Erwin Lauterbach, Louise Bruun, Martin Kreutzer og Mette Helbæk. De fortæller alle om deres forhold til …ja , rigtig gættet: KÅL.

Bogen afsluttes med et historisk perspektiv på kål fra vikingevitaminer til ny nordisk sundhed. Sundhedsvinklen belyses ved at se nærmere på kålens vigtige sundhedsfremmende stoffer.

Som jeg sidder og skriver her, så kan jeg godt høre, at det lyder som om, der går lige lovlig meget kål i den. Men bogen kan varmt anbefales – den er inspirerende, fyldt med nye gode ideer og rigtig nem at gå til.

Fakta om bogen:
Titel: Kål
Forfatter: Mette Mølbak
Forlag: Muusmann gastro
Udgivelsesår: 2015
Anbefalet af: Lene Graugaard-Jensen