Hvordan lærer man at læse?

Læseudviklingens trin

Når et barn lærer at læse sker det i forskellige udviklingstrin. Det første trin i barnets læseudvikling kaldes for logografisk læsning. Her “læser” barnet billederne i en bog og begynder så småt at opdage tekst. Ved den første logografiske læsning fra omkring 5-års alderen øver barnet læsning ved at genkende ordbilleder.

Barnet lærer efterhånden forskellige bogstaver og deres lyde at kende, og bevæger sig derved mod det næste læseudviklingstrin, der kaldes for fonologisk læsning. Ved fonologisk læsning kender barnet bogstavernes form og lyd, og har en forståelse for, at ord er sammensat af bogstavlyde, der tilsammen udgør en ordlyd.

Læsningen bliver mere teknisk, når barnet ved at lydere, sammensætter de enkelte bogstavers lyd til en samlet ordlyd. De fleste, der de seneste år har haft børn i indskolingen, vil , sikkert med et lille smil på læben, kunne gengive sig lyden af et barn, der tålmodigt sammensætter lyde og pludselig som en åbenbaring får en hel ordlyd frem. Det vil som regel være i indskolingen ved 7-8 års alderen, at barnet behersker den fonologiske læsning, men der vil naturligvis være store individuelle forskelle.

Omkring 2. klasse vil barnet nå det trin i sin læseudvikling, der kaldes for ortografisk læsning. Her genkender barnet et stadigt større antal ordbilleder og læseforståelsen øges, efterhånden som læsningen automatiseres.

Lydstøttet læsning

Lyd kan støtte og styrke barnets egen læsning. Et lydspor til teksten i en bog kan give barnet en rigtig læseoplevelse, allerede før barnet selv er i stand til at læse, og støtte barnets egne læsekompetencer, når det møder nye og ukendte ord,så teksten giver rigtig mening.

Der findes efterhånden rigtig mange gode bud på lydstøttede læseoplevelser for børn. Her vil jeg anbefale APP-bøgerne fra DigiLæs Mini og QR-bøgerne fra Fakta-serien, begge fra Forlaget DigTea. Begge serier forener lydstøttet læsning med de faglige læseoplevelser som Faghylden så gerne vil støtte op om.


APP-bøger

Jeg har kigget nærmere på APP-bøgerne “Kender du smådyr”, “Vores solsystem” og “Dinosaurer” fra DigiLæs Mini-serien med henholdsvis et lettal på 7, 10 og 15. Alle tre titler henvender sig til det læseudviklingstrin, der kaldes den logografiske læsning, altså begynderlæseren.


Til hver af bøgerne er der henholdsvis et lydspor og en interaktiv udgave af bogen, som tilgås ved at scanne to forskellige QR-koder først i bogen. Scanner du QR-koden med lydsporet med en smartphone eller tablet, så får du bogen som lydbog.Scanner du derimod QR-koden med den interaktive bog med din iPad, så får du adgang til både billeder, oplæsning og små film.

Min datter på 6 år var meget begejstret for især den interaktive del. Når teksten understøttes af både lyd og billede, så giver det en rigtig god læseoplevelse – også selvom teksten måske er al for svær til selv at læse. Med støtte af lyd og billede fik hun en oplevelse af selv at mestre en ret sej læseoplevelse om store og stærke dinosaurer fra en svunden tid. Samtidig gav opdagelsen af nyt fagligt indhold i bogen om smådyr anledning til at quizze med sig selv.

QR faktabøger

En anden serie, der tilbyder lydstøttet faglig læsning er QR-bøgerne fra Fakta-serien. Faktaserien henvender sig til den mere automatiserede læser fra ca. 7 år til 12 år, som interesserer sig for faglige emner som natur, teknik, sport, dyr og meget andet. Faktabøgerne har også en QR-kode ved bogens begyndelse, som kan scannes med enten smartphone eller tablet, så barnets egen læsning kan støttes af et lydspor.

Vi har læst bøgerne om “Slanger” og “Rumfart”, og det der virkelig løfter bøgerne her er de øvrige QR-koder, man møder som læser undervejs i bogen. Bag dem gemmer der sig små film, der supplerer tekstens indhold. Du kan f. eks. se hvordan en slange spiser et egern eller skifter ham. I bogen om rumfart kan du se små film om opsendelsen af den første danske astronaut Andreas Mogensen eller billeder af rumhunden Laika. Det giver en i øvrigt fin og informativ fagbog med gode billeder en ekstra dimension, så vi havde følelsen af at åbne små poster undervejs.

Din støtte

Læsning med lyd kan støtte og supplere dit barns egen læsning. Rigtig mange børn synes også det er en dejlig oplevelse blot at lytte til forskellige lydbøger uden samtidig at følge med i en tekst , og det har bestemt også stor værdi.

Den vigtigste støtte for dit barns læse- og sprogtilegnelse er naturligvis din. Vis interesse, læs sammen og ved siden af hinanden. Tal om indhold, billeder og sjove nye ord. Spørg til hvilke bøger barnet vælger og hvorfor. Snak om bøger og læseoplevelser.Og vigtigst af alt: vis selv at det er fedt at læse. God læselyst 😉