Det gode skoleliv

Hvordan skabes der positive læringsspiraler i Folkeskolen?  – og hvordan fremmes lysten til læring, særligt hos de børn, der normalt ikke trives i skolen? Det har man undersøgt i  et fireårigt projekt i regi af Experimentarium, kaldet “Spiralprojektet”.

Gennem “Spiralprojektet” har 350 elever, 35 lærere og pædagoger og 5 skoleledere, afprøvet nye veje i undervisningen og undersøgt, hvilke strukturer og hvilket indhold, der øger børns udbytte og lyst til at lære.

Bogen, “Det gode skoleliv”, er skrevet på baggrund af Spiralprojektets erfaringer, og giver læseren konkrete og praktiske anbefalinger til indsatser , metoder og værktøjer. Bogen er skrevet af de fire skoleforskere, der står bag projektet, nemlig Clarissa Corneliussen, Morten Kisendal Fabricius, Louise Klinge og Per Krull. Den er udgivet på Aarhus Universitetsforlag, der har været så venlige at sende mig et eksemplar.

Skolen skal være for alle

Men vi har da en Folkeskole for alle, har vi ikke? Faktisk er der alt for mange børn, der ikke trives i Folkeskolens nuværende rammer.  I en national trivselsmåling fra 2017 svarer under halvdelen af de adspurgte elever på mellemtrinnet eksempelvis , at undervisningen giver dem lyst til at lære mere.

Alt for mange børn deltager ikke i læringsfællesskabet og får ikke en ungdomsuddannelse. Samtidig er det kendt at Folkeskolens fagpersoners arbejdsvilkår er udfordrede, så måske er der brug for at tænke helt anderledes?

Indre motivation og øget trivsel

Omdrejningspunktet for anbefalingerne i “Det gode skoleliv” er arbejdet med indre motivation og øget trivsel. Eleverne skal simpelthen have lyst til at være en del af læringsfællesskabet og det får de, ifølge bogen her, blandt andet:

  • Når det abstrakte gøres konkret
  • Når de kan se meningen i fagligheden
  • Når de bliver aktivt medbestemmende
  • Når de skal bevæge sig og tale sammen
  • Når de skal bruge praktisk-musiske elementer i boglige fag
  • Når klasseværelsets fokus ikke er tavlen
  • Når strukturen er projektbaseret og aldersintegreret
  • Når lektierne er væk

Bogen kommer omkring mange aspekter af det gode skoleliv, og forholder sig såvel til miljø og rammer, som mening, samhørighed, relationer og selvbestemmelse. Kort og godt slår bogen fast at nøglen til læringslyst går gennem medbestemmelse og en aktiv sanse- og oplevelsesorienteret undervisning.

Børnenes stemme

“Man sidder på sin røv, hører efter, hvad læreren siger, og skriver noter. Jeg tror ikke, der er nogen i vores klasse, der kommer til at sidde på kontor. Og det er det, læreren træner os til – at sidde på kontor”.

Ovenstående citat er et elevcitat hentet fra bogen, hvor børnene har fået en tydelig stemme. Teksten er nemlig løbende suppleret af citater fra de deltagende børn i projektet. Det giver en god dimension til tekstens pointer og forankrer den for læseren i det virkelige levede liv.

Morgendagens skole

Arbejder du med børn og skole ? Er du lærer, pædagog eller leder? Så er jeg sikker på, at du vil finde “Det gode skoleliv” virkelig interessant. Den er praksisnær og giver konkrete anvisninger til indsatser, der med fordel kan navigeres efter, når vi ønsker at indrette en skole for alle børn.

Bogen slutter med en vision for morgendagens skole og nogle konkrete anbefalinger til rammer og struktur, undervisningsmetoder og indhold, læreruddannelsen og lærerjobbet. Beskrivelsen af morgendagens skole lyder for mig at se, som en fantastisk skole at være barn i. Et sted, hvor man får medbestemmelse, er aktiv og virkelig får lyst til at lære.

Fakta om bogen:
Titel: Det gode skoleliv
Forfatter: Clarissa Corneliussen
Forlag: Aarhus Universitetsforlag
Udgivelsesår: 2018
Anbefalet af: Lene Graugaard-Jensen